ФУНКЦИИ НА КМЕТА НА СТОЛИЧНА ОБЩИНА:
Чл. 7. (1) Кметът на Столична община е орган на изпълнителната власт в общината.
(2) Кметът на Столична община:
Ръководи цялата изпълнителна дейност на общината.
Насочва и координира дейността на специализираните изпълнителни органи.
Назначава и освобождава от длъжност заместник-кметовете на общината, кметските наместници, ръководителите на звената на издръжка от общинския бюджет, началниците и служителите в общинската администрация и налага предвидените от закона дисциплинарни наказания.
Отговаря за опазването на обществения ред.
Организира и ръководи защитата при бедствия на територията на общината.
Организира изпълнението на общинския бюджет.
Организира изпълнението на дългосрочните програми.
Организира изпълнението на актовете на Общинския съвет и внася в Общинския съвет отчет за изпълнението им два пъти годишно.
Организира изпълнението на задачите, които произтичат от законите, от актовете на президента на Републиката и на Министерския съвет.
Възлага изпълнението на свои функции на кметовете на кметствата и районите, координира и осъществява контрол за целесъобразността и законосъобразността при тяхното изпълнение. Осъществява контрол по законосъобразността на актовете и действията на кметовете при изпълнение на техните правомощия и налага предвидените административни наказания.
Поддържа връзки с политическите партии, обществените организации и движения, както и с други органи на местното самоуправление в страната и в чужбина.
Председателства Съвета по сигурност.
Възлага или разрешава изработването на устройствени планове и техни изменения за територията на общината или за части от нея и одобрява определени устройствени планове при условията и по реда на Закона за устройство на територията, както и организира изпълнението им.
Изпълнява функциите на длъжностно лице по гражданско състояние.
1. Може да възлага тази функция с писмена заповед на кметовете на кметствата, в които се поддържат регистри за гражданското състояние, кметските наместници и на други длъжностни лица от общинската администрация.
Представлява общината пред физически и юридически лица и пред съда.
Осигурява организационно-техническото обслужване на Общинския съвет и участва в заседанията му с право на съвещателен глас.
Утвърждава Устройствения правилник на общинската администрация.
Изпраща на Общинския съвет административните актове, както и договорите и техните изменения и допълнения, издадени в изпълнение на актовете, приети от Съвета, в тридневен срок от издаването или подписването им.
Чрез кметовете на райони оказва съдействие на етажните собствености и техните управителни органи при условията и по реда на Закона за управление на етажната собственост.
Поема управлението при кризи, като взема всички необходими мерки за предотвратяване или ограничаване на последиците от тях и търси съдействие от страна на централните държавни органи съобразно тяхната компетентност.